هر چند وقت یکبار واکنشهایی نسبت به سطحی و کمعمق بودن دیدگاههای مردم ایران
نسبت پدیدههای اجتماعی در فضای مجازی انتشار داده میشود که هدفِ اثبات کمسوادی
و سطحینگری مردم نسبت به مسائل اجتماعی را دنبال میکند.
بهطور مثال واکنش مردم نسبت به انتشار ویدیو ساسی مانکن میتواند نمونه از این اتفاقات باشد
که سبب جریانسازی سطحی در افکارعمومی نسبت به این مسئله شد و میتواند
دلیلی بر اثبات این موضوع باشد.
ولی حقیقتا به دور از عدالت است که بخواهیم با چنین ادله کوچکی موضوع را تایید یا رد کنیم.
پاسخ صحیح این موضوع را باید مطالعات دقیق پژوهشگران نشان دهد
اما این نوشته به شکل دیگری میخواهد یک نظر شخصی را مطرح کند:
واقعیت این است که اکثریت مردم و جوامع فرهیخته نیستند. همه جا؛
همه شوپن و باخ گوش نمیدهند. همه جا تمام مردم مشغول کتاب خواندن نیستند و فرزندانی فرهیخته ندارند.
جامعه ایرانی هم در کلیتش با عامه جوامع دیگر از این منظر فرقی ندارد.
قرار نیست همه به سینمای روشنفکری علاقهمند باشند.
قرار نیست همه منحصرا محو موسیقی امثال شجریان شوند.
نکته اما این است که هر چه نسلهای قبل در پرده سخن میگفتند یا اصلا سخن نمیگفتند،
این نسل جدید حرف میزند و حرفش را هم بیپرده میزند.
به آن چیزی میپردازد که در اکثر جوامع دغدغه نسل جوان است:
تفریح و خوش بودن.
نسل جدید در ایدئولوژیها غرق نیست، دنبال اسلام سیاسی هم نیست.
نمیخواهد دنیا را هم عوض کند و دنیا و جهانش به شدت کوچک و منحصر به خودش است و جز تفریح چیزی نمیخواهد و نمیداند.
نکته مهم دیگر در تابو شکن بودن این نسل است.
آنچه همیشه مخفی میشد حالا دیگر نمیشود.
آنها ابایی ندارند از اینکه بگویند رقصنده کلیپ جدید ساسی را میشناسند؛
ارتباط با جنس مخالف را بخشی طبیعی از زندگیشان میدانند
و دقیقا با چشمانی متعجب به معترضان به سبک زندگیشان نگاه میکنند.
حال سوال این است که آیا ما تباه شدهایم؟ یا باید مردممان را سرزنش کنیم؟
شاید من یا شمای خواننده اهل کتاب، اهل سینمای روشنفکری، منتقد ادبی و فعال سیاسی و فرهنگی چنین فکری بکنیم.
شاید از غلط املایی دیدن حرص بخوریم اما عامه مردم همیناند.
در گذشته هم بودهاند و تنها این موضوع رو نبود و دیده نمیشد.
نیازی نیست یکدیگر را سرزنش کنیم و بخواهیم کسی را از چیزی منع کنیم.
به جایش زندگی کنیم و اگر خیلی ادعا داریم تلاش کنیم نگاه خودمان را گسترش دهیم.
الهام عبدالهی، کارشناس رسانه
Elham Abdolahi, Media expert
پایان/