عزل مسئولان حوادث شرکت نفت مطالبه‌ای عمومی و ضروری است

مهندسان شرکت نفت لرستان در دهه‌های گذشته آنقدر کار خود را دقیق و ایمن انجام داده‌اند که هنوز بسیاری از لرستانی‌ها نمی‌دانند چه حجم بالایی از خطوط نفت و گاز از لرستان عبور می‌کند؛ اما مدیران جدید این حوزه با اعمال تغییرات غیرمنطقی، سه حادثه دلخراش را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند.

به گزارش سرخط، روز شنبه تعداد پنج کارگر اصفهانی که قصد لایروبی مخزن ۲۰ میلیون‌لیتری نفت خام مرکز انتقال نفت «برداسپی» شهرستان کوهدشت لرستان را داشتند به‌علت عدم نظارت بر ایمنی و استنشاق گاز H2S آسمانی شدند؛ حادثه‌ای که در کنار دیگر رویدادهای اخیر، بی‌کفایتی مسئولان را فریاد می‌زند.

بیایید با ذکر مثال برایتان علت تأکید ما بر بی‌کفایتی مسئولان حادثه را توضیح دهیم:

صنعت نفت و گاز بدلیل مواد اشتعال‌زا، گازهای کشنده، دستگاه‌های بسیار خطرناک و… با ضوابط بسیار سخت‌گیرانه فعالیت می‌کنند؛ ضوابطی که اگر نادیده گرفته شوند همه‌روزه شاهد حادثه خواهیم بود.

برای نمونه در یک پتروپالایش چگونه مدیران از بروز فاجعه جلوگیری می‌کنند؟

در پتروپالایش(که در اینجا مثال است) نخست سیستم «مجوز کار» خطرات و ریسک‌های احتمالی را پیش‌بینی می‌کند و قبل از انجام هر کاری، اموری مانند سنجش گازهای خطرناک، تزریق گاز بی‌خطر و صدور پِرمیت(اجازه) صورت می‌گیرد. در این بین، واحد HSE در تمام مراحل بر رعایت نکات ایمنی نظارت دارد و درصورت پیش‌بینی احتمال وقوع هرگونه حادثه، فعالیت کارگران و حتی کل مجموعه را متوقف می‌کند.

برگردیم به خبر مورد نظرمان. لایروبی مخزن نفت جان کارگران را به خطر نمی‌اندازد مگر اینکه نکات ایمنی در سیستم مدیریتی، کم‌اهمیت جلوه کند.

اگر مدیران شرکت نفت، علل حادثه اخیر لوله انتقال بنزین و سرازیر شدن چندروزه بنزین در رودخانه شوراب را به‌درستی آنالیز می‌کردند شاید فاجعه داغدار شدن پنج خانواده رخ نمی‌داد.

مطالبه دلسوزان به‌ویژه مهندسان از وزارت نفت، برکناری مدیران بی‌دقت و برگشت سخت‌گیری و نظارت بر ایمنی است تا جان شهروندان و محیط‌زیستمان در امان باشد.

نام کارگران کشته شده: حسن لطفی، علی احمدجو، امین طالبیان، علی‌اکبر جباری و محمد احمد جو. روحشان شاد.

پایان/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.