چهارصد دشت ایران درگیر فرونشست است

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تبیین پیامد‌های تغییر اقلیم در ایران گفت: ۴۰۰ دشت ایران درگیر مساله فرونشست است و شواهدی از تحریک‌پذیری گسل‌ها و وقوع زلزله ناشی از تغییر اقلیم وجود دارد.

به گزارش سرخط، مهدی زارع در نشست تغییر اقلیم و ترویج علم درباره گزارش‌های منتشر شده در خصوص تحت تاثیر قرار گرفتن ایران از پدیده تغییر اقلیم، اظهار داشت: در ابتدای مطرح شدن تغییر اقلیم در ایران مقاومت‌هایی صورت می‌گرفت؛ به گونه‌ای که برخی از متخصصان دانشگاهی اعتقاد داشتند برای تایید این گفته نیاز به انجام سنجش است.

وی با اشاره به اثرات احتمالی فرونشست بر رخداد‌های لرزه‌ای گفت: حدود ۱۰ تا ۱۲ سال قبل اطراف شمال شهر اصفهان دو زلزله رخ داد که باید بررسی شود؛ این دو رخداد لرزه‌ای تحت تاثیر حذف آب‌های زیر زمینی بوده است یا خیر؟

زارع با تاکید بر اینکه مساله تحریک گسل‌ها به دلیل حذف آبخوان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: سالانه ۲۰ میلیارد متر مکعب آب از منابع طبیعی و آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود و اگر این روند ادامه یابد تا ۲۰ سال آینده اثری از کشاورزی در اطراف رشته کوه زاگرس باقی نمی‌ماند.

وی افزود: سالانه در ایران ۹۶ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود، اما کل منابع آب تجدید پذیر کشور تنها ۹۰ میلیارد متر مکعب است. بر اساس اعلام شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در مهر سال ۹۹ در ایران سهم مصرف آب در بخش کشاورزی حدود ۹۰ درصد، شرب هشت درصد و صنایع و معادن حدود ۲ درصد بوده است.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی در خصوص شواهد ثبت شده از اثرات حذف آبخوان‌ها در رخداد‌های لرزه‌ای توضیح داد: به نظر می‌رسد زلزله ۲۹ آذر سال ۹۶ ملارد بر اثر تحریک گسل از طریق حذف آبخوان در غرب تهران بوده است.

وی با تاکید بر اینکه گفته می‌شود حذف آبخوان می‌تواند زلزله‌ای تا بزرگای هفت را ایجاد کند، گفت: محققان معتقدند زلزله ۲۰۱۵ نپال با بزرگای ۷.۸ ناشی از برداشت وسیع آب‌های زیر زمینی در شمال هند بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.