بالاترین تورم اردیبهشت امسال در لرستان، یزد و چهارمحال بود

اتاق بازرگانی تهران تحولات قیمت کالاها و خدمات مصرفی در اردیبهشت امسال را با استناد به داده‌های مرکز آمار بررسی کرد و عنوان کرد بالاترین تورم اردیبهشت امسال در لرستان، یزد و چهارمحال رقم خورده است.

به گزارش سرخط، این گزارش خلاصه تحولات مربوط به تغییرات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در دو مقیاس ماه و سال، عوامل محرک اصلی آنها در دو حوزه کالایی و خدماتی به همراه ترکیب تورم در استان‌های کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، برای دومین ماه متوالی درصد تغییر شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در اردیبهشت ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل یا همان تورم ماهانه کاهش یافت و به ۸/۲ درصد رسید که ۶ واحد درصد از رقم مشابه سال قبل کمتر و بعد از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ بالاترین رقم طی دهه اخیر است.

در دومین ماه سال ۱۴۰۲، بیشترین افزایش ماهانه شاخص قیمت در بخش کالایی به ترتیب مربوط به افزایش قیمت سیگار ۴/۶ درصد، گوشت قرمز و مرغ ۱/۶ درصد و میوه و خشکبار ۳/۵ درصد است و در مقابل دو مورد شاخص قیمت انرژی، (آب، برق و سوخت) و خرید وسایل نقلیه به ترتیب از افت ۵/۱ درصدی و ۹/۲ درصدی برخوردار هستند.

در بخش خدمات بیشترین افزایش ماهانه شاخص قیمت به ترتیب متعلق به خدمات حوزه حمل و نقل عمومی با ۱۳ درصد افزایش، بهداشت و درمان ۳/۶ درصد، تفریح و فرهنگ ۳/۵ درصد و هتل و رستوران ۱/۵ درصد است. با توجه به ضرایب اهمیت کالاها و خدمات در سبد هزینه خانوارهای کشور میزان مشارکت گروه‌های کالایی و خدماتی در تورم متفاوت است.

در دومین ماه سال جاری بیشترین مشارکت در تورم ماهانه مربوط به گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با ۹۱/۰ واحد درصد، مسکن بخش عمده، اجاره با ۵۳/۰ واحد درصد، خدمات بهداشت و درمان با ۴/۰ واحد درصد و پوشاک و کفش با ۱۹/۰ واحد درصد سهم است. تورم ماهانه اردیبهشت برای خانوارهای روستایی ۶/۲ درصد (کمتر از رقم کل) و برای خانوارهای شهری ۸/۲ درصد گزارش شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پس از سال ۱۴۰۱، بالاترین تورم نقطه‌به‌نقطه در دومین ماه متعلق به اردیبهشت ۱۴۰۲ است. شش گروه کالایی و خدماتی شامل اقلام خوراکی و آشامیدنی، مسکن (عمدتا اجاره مسکن)، بهداشت و درمان، پوشاک و کفش، حمل و نقل و مبلمان و لوازم خانگی مشارکت ۸۵ درصدی در تورم ماهانه اردیبهشت ماه امسال داشته‌اند. بالاترین تورم ماهانه در دومین ماه امسال متعلق به استان‌های ایلام، کردستان و اردبیل و کمترین تورم متعلق به استان‌های زنجان، خراسان رضوی و مرکزی بوده است. بیشتر بودن تورم ماهانه استان تهران از میانگین کل کشور نیز دیگر آمار مربوط به تورم اردیبهشت ماه است.

مسیر افزایشی روند ماهانه تغییرات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه)، در اردیبهشت ۱۴۰۲ معکوس و نزولی شد و رقم مزبور در این ماه به ۶/۵۴ درصد رسید که ۵/۱۸ واحد درصد از رقم مشابه سال قبل بیشتر و بالاترین رقم نیز طی دهه اخیر بوده است. در دومین ماه سال ۱۴۰۲، بیشترین افزایش شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل در بخش کالایی به ترتیب مربوط به افزایش قیمت روغن خوراکی به میزان حدود ۲۰۳ درصد، گوشت قرمز و مرغ ۱۲۲ درصد، میوه و خشکبار ۷۹ درصد و خرید وسایل نقلیه ۷۶ درصد است.

در بخش خدمات بیشترین افزایش شاخص قیمت در مقیاس سال به ترتیب متعلق به خدمات هتل و رستوران با ۸۴ درصد افزایش، خدمات حمل‌ونقل عمومی ۶۰ درصد و بهداشت و درمان ۵۷ درصد است.

با توجه به ضرایب اهمیت کالاها و خدمات در سبد هزینه خانوارهای کشور میزان مشارکت گروه‌های کالایی و خدماتی در تورم متفاوت است. در دومین ماه سال جاری بیشترین مشارکت در تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با ۳/۲۳ واحد درصد سهم، مسکن بخش عمده اجاره با ۶/۱۲ واحد درصد سهم، حمل و نقل با ۲/۵ واحد درصد سهم و بهداشت و درمان با ۷/۳ واحد درصد سهم است.

 

تورم نقطه‌به‌نقطه اردیبهشت ۱۴۰۲ برای خانوارهای روستایی ۳/۶۰ درصد (۷/۵ واحد درصد بیشتر از میانگین کل) و برای خانوارهای شهری ۶/۵۳ درصد اعلام شده است.

 

با نگاهی به داده‌های ارائه‌شده مشخص می‌شود که بالاترین تورم نقطه‌به‌نقطه طی دهه اخیر مربوط به اردیبهشت امسال بوده است. پنج گروه کالایی و خدماتی شامل اقلام خوراکی و آشامیدنی، مسکن (عمدتا اجاره مسکن)، حمل و نقل، بهداشت و درمان، پوشاک و کفش مشارکت ۸۷ درصدی در تورم نقطه‌به‌نقطه اردیبهشت ۱۴۰۲ داشته‌اند.

 

بالاترین تورم نقطه‌به‌نقطه در دومین ماه سال جاری متعلق به استان‌های یزد، چهار‌محال‌وبختیاری و لرستان و کمترین تورم مشابه نیز متعلق به استان‌های تهران، بوشهر و سمنان بوده است.

 

پایان پیام/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.